Digitale communicatiemiddelen mogen wel wat toegankelijker en gebruiksvriendelijker worden. Dat zeggen ouderen en mantelzorgers in een onderzoek van het RIVM. Onderzoekers spraken hiervoor met met ouderen en mantelzorgers in zogeheten netwerken van integrale ouderenzorg; samenwerkingsverbanden van verschillende zorg – en welzijnsprofessionals (zoals huisartsen en sociaal werkers) en/of organisaties (zoals thuiszorgorganisaties en gemeenten).
Wat schort eraan?
De deelnemers aan het onderzoek vonden bijvoorbeeld dat een digitaal systeem voor contact tussen cliënten, mantelzorgers en zorgprofessionals voor alle zorgpartijen toegankelijk moet zijn. Ook vinden zij dat deze systemen nog gebruiksvriendelijker kunnen. Daarnaast vragen ze om meer aandacht voor het opstarten van het gebruik van digitale middelen door ouderen en mantelzorgers.
Het onderzoek bracht verder positieve punten aan het licht als het gaat om een veilig gevoel. Hier ligt overigens dan weer geen link met e-health, digitale communicatiemiddelen of andere zorgtechnologie. Bekijk de samenvatting van het RIVM. Of: