Heeft jouw zorgorganisatie nog niet zo veel gedaan aan e-health? Voelen collega’s, managers en andere partijen de noodzaak nog niet en jij wel? Veel organisaties maakten hiermee al flinke stappen in coronatijd. Dat leidt tot onderstaande tips waarmee ook jij, zonder de druk van een wereldwijde ziekte, het gevoel van urgentie in je organisatie meer laat doordringen.
Zo schep je de noodzaak voor digizorg
- Onderzoek ambities in jouw regio rondom digitale zorg.
Check op aanknopingspunten om bij aan te sluiten. (zie bijvoorbeeld de projecten van Vitaal Twente-partners) - Check de doelen van jouw organisatie rondom digitale zorg.
Is er beleid voor ? Kun je daarmee het dringende gevoel opwekken? Het helpt als innovatie duidelijk in de strategie en doelen van je organisatie staat. Ontbreekt dit, maak dit dan beter bespreekbaar en werk toe naar concreet beleid - Zoek wat binnen jouw organisatie de belangrijke vragen zijn en ga daarmee verder.
- Kies als organisatie een uitdagende ambitie voor hoe je digitale zorg een plek geeft in je aanbod. Spreek die ambitie intern en extern uit. Dat helpt om stappen te zetten.
- Creëer kansen en pak het moment om digitale zorg in te zetten.
- Heb het lef gewoon te beginnen als je die noodzaak voelt (scrum). Zet al stappen voor de business case rond is. Schep onderweg kaders voor evaluatie en meet effecten.
Waar komen deze tips vandaan?
Deze tips komen van Health Valley en hogeschool Windesheim. Zij deden in coronatijd onderzoek naar de geleerde lessen bij organisaties die ineens versneld eHealth-innovaties invoerden en het aanbod in digitale zorg opschaalden. In totaal presenteren zij 8 geleerde lessen.
Ga naar de andere geleerde lessen.