Sluiten

Inloggen

Log hieronder in met uw Vitaal Twente account.

Indien u uw logingegevens kwijt bent kunt u contact opnemen met info@vitaaltwente.nl

Aanmelden

Om de kennisbank te kunnen bekijken heeft u login gegevens nodig. U kunt login gegevens aanvragen wanneer uw organisatie partner is van Vitaal Twente. Met dit formulier kunt u deze login gegevens aanvragen.
  • (sla bovenstaande veld over)

Uitloggen

Weet u zeker dat u wilt uitloggen?
Annuleren Uitloggen

Vitaal Twente nodigt organisaties die actief willen zijn in de regio Twente uit om zich aan te sluiten bij Stichting Vitaal Twente. Heeft u aantoonbare expertise en kunt u concreet bijdragen aan het verbeteren van de vitaliteit in de regio Twente?

  • U heeft aantoonbare expertise en wilt en kunt concreet bijdragen aan het verbeteren van de vitaliteit in de regio Twente
  • U ontwikkelt met andere partners projecten en voert deze uit.

Vitaal Twente nodigt organisaties die actief willen zijn in de regio Twente uit om zich aan te sluiten bij Stichting Vitaal Twente.

Heeft u een idee? Laat ons u helpen!

Wilt u graag meewerken aan de ontwikkeling van de vitaalste regio van Nederland, dan kunt u hier uw idee indienen.
Wij gaan zorgvuldig met uw idee om en nemen contact met u op.

Wilt u een ook al een project indienen, dan dient dit project aan een aantal criteria te voldoen. Zie hier voor meer informatie over deze criteria.

12 juli 2021

Leren van digitaal buurtplein om gezondheid te bevorderen

Op 8 juli hoorden we tijdens ons Vitaal Café hoe een wijkplan rondom vitaliteit uitgroeide tot een regionaal, digitaal buurtplein. Maarten Klomp deelde hiervoor zijn ervaringen.

Wijkexperiment uit de hand gelopen

Maarten Klomp is voorzitter van Vitaal in Brainport en voormalig huisarts. Hij vertelde hoe een wijkexperiment rondom vitaliteit uitgroeide naar een regionaal fieldlab, een Grozzerdam. Hiervoor presenteerde hij het buurtplein, een digitale omgeving waar mensen elkaar en initiatieven in de wijk kunnen vinden. Én allerlei toepassingen voor gezondheidsbevordering.

Zo omhelst het  in totaal maar liefst 100 activiteiten op verschillende aandachtsgebieden, plus een handig overzicht van verschillende apps die buurtbewoners daarbij kunnen ondersteunen.

Marketing werkt, ook in coronatijd

Opvallend in het verhaal van Klomp was ook de marketingcampagne die hiervoor werd opgezet tijdens de COVID-periode. Die liet zien dat dit helpt mensen te bereiken en aan te zetten tot actie. Het lijkt eenvoudig maar om het allemaal goed te doen, is er veel nodig. Denk aan de onderliggende ICT-infrastructuur, de (rol van) belangrijke stakeholders en de social return on investment van het initiatief.

Belangrijker nog, zo schetste hij: de omslag die nodig is van ZORG naar GROZ. Dat betekent een echte kanteling en anders werken voor eenieder in samenwerking.

Toolbox om zelf aan de slag te gaan

De aanpak gebeurde onder de vlag van de stichting Samen Beter. In proeftuin-wijken voerde de stichting experimenten uit. In die experimenten werkte het aan ecosystemen die vitaliteit mogelijk maken. De ervaringskennis die de stichting opdeed in de verschillende wijken staan beschreven als tools en modellen met een generiek karakter. Hierdoor kunnen ook belangstellenden in andere wijken ze toepassen. Het platform waarop de tools staan heet de Toolbox. (Zie ook Samen Beter)

Terugkijken

Hebt u het Vitaal Café gemist? Bekijk dan hier de presentatie van Maarten Klomp terug.